مهری جلالی؛ محمد مهدی سروش؛ علی اکبر خمیجانی فراهانی
چکیده
هویت حرفه ای معلمان مفهومی چند بعدی و متغیر است و شکل گیری آن به روشی بستگی دارد که معلمان وظایف حرفه ای خود را ترسیم می کنند و آن را بر اساس تجربیات قبل و بعد از دورهی تربیت معلم خود در فرآیند تدریسشان به کار میبرند. مقاله حاضر کوشیده است با استفاده از یک روش پژوهش ترکیبی به بررسی چگونگی شکل گرفتن هویت حرفه ای دانشجو معلمان آموزش ...
بیشتر
هویت حرفه ای معلمان مفهومی چند بعدی و متغیر است و شکل گیری آن به روشی بستگی دارد که معلمان وظایف حرفه ای خود را ترسیم می کنند و آن را بر اساس تجربیات قبل و بعد از دورهی تربیت معلم خود در فرآیند تدریسشان به کار میبرند. مقاله حاضر کوشیده است با استفاده از یک روش پژوهش ترکیبی به بررسی چگونگی شکل گرفتن هویت حرفه ای دانشجو معلمان آموزش زبان انگلیسی در بستر تربیت معلم در ایران بپردازد. بدین منظور، 124 دانشجوی سال اول و آخر از دو واحد دانشگاه فرهنگیان از طریق روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه و مصاحبهی نیمه ساختار یافته جمع آوری شد. یافته ها نشان داد که برنامه های تربیت معلم اثر معنا داری بر تشکیل هویت حرفه ای شرکت کنندگان دارد، ولی دانشجویان سال اول میانگین بالاتری را در بعضی حوزه ها از قبیل پژوهش و توسعه عملکرد فردی، آگاهی زبانی و هویت اجتماعی-فرهنگی و عملکرد انتقادی داشتند. شرکت کنندگان سال آخر میانگین بالاتری را در عملکرد سازمانی و جمعی داشتند و هویت آنها بیشتر مبتنی بر سازمان بود. بررسی نتایج مصاحبه ها نیز این یافته ها را تایید کردند زیرا بنا به گفته ی دانشجویان، به دلیل نبود آزادی در انتخاب کتب درسی و نبود نقش تصمیم گیرندگی در سیاست گذاری ها، آنها باید قوانین مدرسه ها را رعایت کنند و حل مشکلات و تدریس مبتنی بر پژوهش چندان میسر نیست.